torsdag den 1. september 2011

Bjørns hoved 1 – klog eller fyldt med vand

I går var Bjørn og jeg til hans andet kontrolbesøg på ViborgSygehus. Det er hans hoved, den er gal med, det er for stort. Det betyder, at der er en risiko for, at han har vand i hovedet.

Han har lige fra fødslen haft et stort hoved, men det er bare blevet større og større. Det var sundhedsplejersken, der i første omgang gjorde os opmærksom på, at der måske var noget galt. Det var efter hun registrerede, at hovedet ikke fulgte samme vækstkurve som han gør i forhold til vægt og længde. Der ligger han én over middel, men hovedet er han ”sprunget” op til tre over middel. Det betød en tur op til lægen, der i første omgang konstaterede, at det ikke var noget i vejen med ham, han havde bare et stort hoved.

Men da knolden hans fortsatte med at vokse sendte sundhedsplejersken os igen til læge. Denne gang fik vi en henvisning til Viborg Sygehus, så børnelægerne i børneambulatoriet kunne vurdere hans smukke hoved. Vi fik en til den 4. juli 2011 kl 13:30.

De kiggede i hans øjne, tjekkede om han kunne bevæge arme og ben, om han kunne følge en genstand med øjne, om han kunne tage fat i den, flyttet den fra hånd til hånd. Vejede og målte ham og selvfølgelig hans hoved. I første omgang vurderede de, at han var ok, altså ingen vand i hovedet. Bare meget klog, som jeg jo hele tiden har sagt! Nej, det sidste konstaterede de nu ikke. De ville gerne holde lidt øje med ham, for at sikre at hovedet ikke blev ved med at vokse.

Så derfor var Bjørn og jeg som nævnt i Viborg i går. Og ja, hovedet vokser stadig. Han fik det målt til hans fem måneders undersøgelse den 16. aug. Der var det 47 cm og i går, 1. sept., var det 48 cm. Så det var jo ikke godt. Derfor skal han nu ultralydsskannes. Han her jo heldigvis stadig hul i hovedet (fontanellen), så de kan, så vidt jeg har forstået, nemt skanne ham der igennem, uden han lider på nogen måder. Det satser jeg på, er rigtig forstået.

Nok er prinsens hoved stort - og smukt, men så er det heller ikke større. Jeg har besluttet mig for, at det bare er fordi, han er mors meget kloge dreng og sådan en stor hjerne kræver jo sin plads. Basta og 7-9-13. Nu må vi se, hvad skanningen siger…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar