fredag den 27. januar 2012

Perler ja, bold nej - motorik1

Jeg: Hvordan følger hun med motorisk?
Børnehavepersonale: Helt fint. Der er ikke noget der. Hun er jo en stille pige, men hun er fint med.
Sådan har flere samtaler lydt ude i Rosas børnehave, og hver gang jeg har spurgt, har svaret været det samme. Og jeg har undret mig. For på den korte tid jeg er i børnehaven, når jeg henter, kan jeg hurtigt se, at hun som oftest sider stille og leger. Hvis hun kravler i træerne som veninderne, så er hun adskillige grene længere nede. Hvis hun cykler på løbecyklerne som kammeraterne, så er det langsommere og usikkert. Hvis hun klatrer op og ned af jordvolden som de andre, så er det de nemme steder og i et meget roligt tempo.

Vi fik hende motorisk vurderet i dagplejen, da vi boede i Århus. Vurdering var klar; hun er langt bagud grovmotorisk, men foran finmotorisk. Da det var tid til børnehave valgte vi bevidst byens ude-børnehave (tidligere skovbørnehave), for at få styrket prinsessens grovmotorik. Ingen tvivl; udelivet i børnehaven, den ugentlige tur til gymnastik og tumlen her hjemme med især Rasmus har haft en positiv virkning på hendes motorik. Men jeg synes stadig ikke, det var helt godt.

Derfor fik jeg gennem Bjørns sundhedsplejerske en henvisning til fysioterapeut til at lave en ny vurdering. Vurderingen var klar; hun er langt bagud grovmotorisk, men foran finmotorisk. Fysioterapeuten gav ud fra sin test Rosa point indenfor forskellige motoriske færdigheder. Point mellem 0 og fem angiver, at der er behov for behandling. Point mellem fem og femten angiver, at der er behov for vejledning/rådgivning. Og point over 15 angiver, at der ikke er behov for en indsats.

Sammenlagt fik Rosa fem! Håndmotorik fik hun 50. Boldfærdigheder fik hun ni – vi træner i øjeblikket den svære øvelse i, at holde øjne åbne, når man skal gribe en bold/rispose! Statisk og dynamisk balance fik hun to. Sagt på en anden måde, jeg er RIGTIG glad for, at jeg ikke tog børnehavepersonalets ord for givet…

Her er den dejlige prinsesse i gang i gyngen, vi har hængt op inde i stuen. Øvelsen/legen er at ligge på maven og gynge sig selv frem, tilbage og rundt for at få fat i forskellige ting. Gyngen er et stort hit og bliver brugt flittigt. Dejligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar